رتینوپاتی دیابتی شدید در زمان تشخیص، یک عامل خطر قابل توجه برای نابینایی دائمی است

3فوریه 2021- بر اساس مطالعه ای که بطور آنلاین در 20 ژانویه در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید، رتینوپاتی دیابتی پیشرفته تر (DR) در اولین تشخیص، یک عامل خطر قابل توجه برای ابتلا به نابینایی دائمی است.

دکتر  Charles C. Wykoff، از انستیتوی چشم بلانتون در هوستون، و همکارانش ارتباط بین شدت رتینوپاتی دیابتی را با خطر نابینایی در بیماران مبتلا به DR تازه تشخیص داده شده با بینایی خوب در میان 53،535 چشم بررسی شده در آکادمی آمریکایی تحقیقات هوشمند چشم پزشکی در رجیستری بینایی ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که طی یک پیگیری متوسط ​​662.5 روزه ، 1.3 درصد چشم ها دچار کوری دائمی می شوند. به طور کلی، 10.5 درصد از چشمها دچار رتینوپاتی پرولیفراتیو بودند اما 26.5 درصد (180 چشم از 678) از چشم ها به کوری دائمی مبتلا شدند. در مقایسه با چشمهایی با DR خفیف در زمان تشخیص، چشمهایی با تشخیص اولیه ی DR غیرپرولیفراتیو متوسط ​​،DR  غیرپرولیفراتیو شدید و DR پرولیفراتیو، به ترتیب 2.6، 3.6 و 4.0 برابر بیشتر احتمال دارد كه دو سال پس از تشخیصDR ؛ دچار كوری دائمی شوند.

هنگام تنظیم نتایج برای ویژگی های شاخص و ایجاد بیماری چشمی در طی پیگیری، خطر ابتلا به نابینایی دائمی برای چشم هایی که در زمان تشخیص به DR پرولیفراتیو مبتلا بودند، در مقابل چشم هایی که در ابتداDR غیرپرولیفراتیو ملایم برای آنها تشخیص داده شده بود، افزایش یافت (نسبت خطر 2.26).

نویسندگان اظهار داشتند: با وجود دستورالعمل های بهداشت عمومی برای افزایش غربالگری چشم در بیماران دیابتی، بیماران همچنان با DR پیشرفته تشخیص داده می شوند. نتایج فعلی از نیاز مستمر برای بهبود غربالگریDR ، آموزش بیماران و هماهنگی در مراقبت برای کاهش بار نابینایی مرتبط با دیابت در ایالات متحده پشتیبانی می کند. چندین نویسنده روابط مالی خود را با صنعت داروسازی فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-sustained-higher-severe-diabetic-retinopathy.html